Ieder jaar heeft iedere medewerker van Azora samen met haar leidinggevende een jaargesprek waarin haar functioneren en haar ontwikkeling centraal staat.
Het doel van het jaargesprek is om het functioneren met de individuele medewerker te bespreken en waar nodig en mogelijk verder te verbeteren of te ontwikkelen.
Het gesprek is resultaatgericht. Dat betekent dat je leidinggevende aangeeft welke resultaten van jou als medewerker worden verwacht en welke in het afgelopen jaar zijn behaald. Voor iedere functie binnen Azora is een formulier gemaakt dat moet worden ingevuld en dat word dan gebruikt voor het jaargesprek.
Hierin staan de resultaten en kwaliteiten die voor de functie-uitoefening van belang zijn en die onderwerp zijn van het gesprek. In het jaargesprek word besproken op welke manier de medewerker het afgelopen jaar haar functie heeft vervuld.
Het jaargesprek is ook een gesprek over ontwikkeling
- Welke ontwikkeling wil en kan de medewerker het komende jaar doormaken?
- Wat is zijn/haar ambitie?
- Wat kan de medewerker doen zodat zijn/haar werk iets extra's betekent, voor een bewoner of voor een collega?
-Wat moeten de medewerker en de leidinggevende doen om deze ontwikkeling door te maken?
Er is voor gekozen om het Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) op te nemen in het jaargesprek om de ontwikkeling van de medewerker een belangrijk onderwerp te laten worden in gesprek.
VOORBEELDEN
Welke ontwikkeling wil en kan de medewerker het komende jaar doormaken?
Samen met de leidinggevende wordt er een leerdoel gemaakt. Bijvoorbeeld: Feedback op de juiste manier toepassen. Dit leerdoel wordt geavalueerd tijdens het volgende jaargesprek.
Wat is zijn /haar ambitie?
De medewerker heeft als doel zich verder te ontwikkelen door middel van scholing binnen de instelling.
In overleg met de leidinggevende wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn.
Wat kan de medewerker doen zodat zijn/haar werk iets extra's betekent, voor een bewoner of voor een collega?
Door zich te verdiepen in het ziektebeeld of situatie van de bewoner en hierop in te spelen.
Door gesprekken te voeren met bijvoorbeeld de client of collega. Daardoor ben je op de hoogte van de wensen van de bewoner.
Wat moeten de medewerker en de leidinggevende doen om deze ontwikkeling door te maken?
Het leerdoel met elkaar evalueren en als het doel behaald is op zoek gaan naar meer mogelijkheden zodat de medewerker zich verder kan ontwikkelen.
Hoe werkt het jaargesprek?
Ieder jaar maakt de leidinggevende een afspraak met de medewerker om het jaargesprek te houden.
De datum word minimaal twee weken van te voren bekend gemaakt, zodat de medewerker voldoende tijd heeft op zich voor te bereiden. Iedere functie binnen Azora heeft een eigen formulier jaargesprek. Dit formulier staat op PlanCare Kwaliteit (PCK) net als je functiebeschrijving.
De meeste vragen worden met een score van 1 t/m 5 beantwoord, enkele vragen zijn open vragen
1= onvoldoende
2= matig
3= voldoende
4= goed
5= uitstekend
Voorbereiding door de leidinggevende
De leidinggevende zorgt ook voor een goede voorbereiding en vormt een beeld van het functioneren van de medewerker en kijkt terug op de afspraken die in het vorige jaargesprek zijn gemaakt. De leidinggevende vult net zoals de medewerker een score formulier in en mochten er grote verschillen zijn dan worden deze punten tijdens het gesprek besproken. Er wordt gekeken wat de oorzak is van het grote verschil en in overleg wordt er besloten of dit een leerdoel is voor de medewerker die wordt meegenomen naar het volgende gesprek.
Het gesprek
Tijdens het jaargesprek bespreken de leidinggevende en de medewerker aan de hand van het formulier het functioneren in het afgelopen jaar. Het formulier is opgebouwd uit een aantal aandachtsgebieden, waarbij onderdelen A en B aansluiten op de functiebeschrijving.
A Resultaten
B Kwaliteiten
C Inzet en communicatie
D Arbeidsomstandigheden
E Persoonlijk Ontwikkel Plan
F Conclusies en afspraken
De scores en voorbeelden worden besproken. Het kan zijn dat de leidinggevende en de medewerker van mening verschillen over een bepaald onderwerp of een bepaalde score. Dan word er samen gekeken wat de reden is van het meningsverschil. Als de medewerker zich op bepaalde punten zich kan verbeteren, worden er afspraken gemaakt hoe de medewerker dit gaat aanpakken. Aan het einde van het gesprek worden de gemaakte afspraken samengevat en vastgelegd en op het formulier jaargesprek.
Hoe verder?
Tijdens of na het gesprek verwerkt de leidinggevende alle opmerkingen op het formulier.
Binnen twee weken na het gesprek ontvangt de medewerker hiervan twee exemplaren, waarvan er 1 ondertekend en binnen twee weken naar de leidinggevende terug moet worden gestuurd. De leidinggevende bewaart een exemplaar van het verslag.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen