Kwaliteitseisen en een nieuwe ontwikkeling op mijn vakgebied

Wat is een kwaliteitssyteem?
Instellingen moeten een kwaliteitssyteem hebben. Dit systeem moet de zorg bewaken, beheersen en verbeteren. Het systeem moet de zorg verzamelen en registreren om te toetsen in hoeverre verantwoorde zorg is verleend. Het is een wettelijke middel, maar ook een noodzakelijk middel om de zorg te bewaken.

Waarom is kwaliteit belangrijk?
Eerst moet je de vraag stellen wat kwaliteit inhoudt. Kwaliteit is het voldoen aan de verwachtingen van de client. Deze uitleg zegt al dat kwaliteit niet een eenmalige inspanning is. .

Kwaliteitssysteem
Azora werkt met een HKZ- gecertificeerd jaarplancyclus. Jaarlijks wordt de missie, visie en het meerjarenbeleid meegenomen in het jaarplan waarin het beleid voor enkele jaren wordt besproken.
Aan het eind van een kalenderjaar vindt de directiebeoordeling plaats waar de eindevaluatie van het jaarplan onderdeeld van uitmaakt. Er vindt evaluatie plaats van de interne en externe audits, clienttevredenheid, medewerkerstevredenheid, de prestaties van de geboden zorg voldoet en extra zorg en de mate waarin de zorg- en dienstverlening aan de eisen en verwachtingen van de clienten voldoen.
Er volgt ook een evaluatie van de interne en externe veranderingen die van invloed kunnen zijn op het kwaliteitsmanagementssysteem, ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en uitkomsten van toetsing op professioneel handelen.

Van de evaluatie wordt telkens een verslag gemaakt dat bij een volgende evaluatie als voorbeeld kan worden gebruikt. Hieronder vermelden we de belangrijkste resultaten van enkele onderwerpen uit het jaarplan die voor de organistatie van groot belang zijn.

Hoe tevreden is de client?
De client is zeer tevreden over de geboden zorg en begeleiding die ze krijgen dit blijkt uit de resultaten van het tevredenheidsonderzoek wat elk jaar plaatsvind.

NIEUWE ONTWIKKELING OP MIJN VAKGEBIED

Een nieuwe ontwikkeling op mijn vakgebied is Triasweb, ik heb ervoor gekozen om hier verder uitleg over te geven omdat het een ontwikkeling is waar ik zelf ook al gebruik van heb gemaakt.

Wat is Triasweb?
Een elektronische meld- en verbetersysteem voor incidenten.

Waarom Triasweb?
Triasweb is ideaal omdat je het digitaal moet invoeren en zo blijven de gegevens bewaard in de computer en het scheelt een hoop papierwerk.

Welke voordelen heeft Triasweb voor het personeel?
- Leren van (bijna-)incidenten komt voorop te staan;
- Uitdraaien van rapporten met één druk op de knop
- Mogelijkheid om eenvoudig zelf schermen aan te passen (als je klaar bent met het invullen van triasweb krijg je een scherm waarin je in één overzicht kunt zien wat je allemaal hebt ingevuld)
- Tijdbesteding is minder dan één uur per week (de leidinggevende kan in één overzicht zien welke melding er binnen is gekomen, eerder werd er gebruikt gemaakt van veel papier werk en dit kostte veel meer tijd).

Welk voordeel heeft Triasweb voor de bewoner
Er zijn minder handelingen nodig om tot het gewenste resultaat te komen, eerder bleven de meldingen langer liggen, er het duurde langer voor dat er actie werd ondernomen Bijvoorbeeld als een bewoner agressief reageert naar een andere bewonere toe of naar het personeel, dan wordt Triasweb ingevuld en kan de leidinggevende snel actie ondernemen.

 Hoe deskundig ben ik zelf op dit gebied?

De dag nadat we uitleg kregen over Triasweb heb ik gelijk gebruik gemaakt hiervan omdat er een incident was voorgevallen.

Een bewoner van een andere woning was op onze woning naar binnengelopen en een collega van mij wilde haar begeleiden naar de uitgang. De bewoner reageerde gelijk agressief in de richting van mijn collega, de bewoner stond achter een stoel en mijn collega probeerde haar richting de uitgang te begeleiden.
De bewoner zag mijn collega als een bedreiging en greep mijn collega bij haar arm, de bewoner verzette zich hevig en met twee personen hebben we mvr. begeleid naar de uitgang. Mijn collega had enkele blauwen opgelopen op haar arm.Mijn collega deed snel de deur op slot, toen we terug kwamen in de teampost ging de meerdere keren kort achter elkaar, dit was voor mij het teken dat er iemand in paniek was, toen ik aan ging kijken had de bewoner een andere bewoonster geslagen en ook een vrijwilligster had een klap gekregen. Ik heb de bewoonster vastgespakt en tegen de muur aangedrukt zodat ze niet meer mensen kon slaan. Ik heb toen mijn collega gewaarschuwd en ze heeft de leidinggevende gebeld en deze kwam meteen.
Samen met mijn collega heb ik het incident gemeld bij Triasweb, we hebben samen alle stappen gevolgd en aan het einde kregen we een overzichtelijk scherm waar we alles konden terugvinden wat we hadden ingevoerd. Enkele vragen die we kregen waren: Wat voor een soort incident wil je melden? Hoe kun je het incident volgende keer voorkomen? Wie waren er betrokken bij het incident, tijdstip en plaats?

We hebben de melding doorgestuurd naar de leidinggevende en als feedback kregen we dat het goed was ingevuld. Het voordel van Triasweb is dat ik mijzelf moet beoordelen over mijn eigen handelen (ik krijg enkele voorbeelden te zien op het scherm en ik ga mezelf beoordelen door cijfers ).
Ik vind mijzelf best wel deskundig met Triasweb omdat ik wist welke stappen ik moest volgen om het incident te melden.

2 opmerkingen: