Knelpunten en mogelijke oplossingen

De opdracht was dat ik ging onderzoeken wat de knelpunten binnen ons team waren.
Ik ben in gesprek gegaan met mijn werkbegeleidster om de opdracht uit te leggen en we hebben besproken hoe we het gingen aanpakken. In overleg hebben we besloten dat ik eerst zelf op zoek ging naar knelpunten binnen ons team en daarna ging ik in gesprek met drie collega's. Als ik de wensen en meningen van de collega’s heb verzameld, ga ik  weer in gesprek met mijn collega’s om samen naar een oplossing te zoeken.
Na het gesprek met mijn collega's ga ik in overleg met de teamleider en bespreken we een oplossing.
Als laatste ga ik de opdracht evalueren met mijn werkbegeleidster.

Collega 1
Mijn collega gaf aan dat er niet goed wordt  gerapporteerd op de doelen in het zorgplan.
Er wordt te snel gelezen of de rapportages staan bij de verkeerde doelen.
 Ik stel de vraag of dit bij 1 collega gebeurt of dat dit bij meerdere collega's gebeurt, mijn collega geeft aan dat dit bij meerdere collega's gebeurt en dat dit een aandachtspunt is voor een teamvergadering.
Er is eerder al een gesprek geweest tussen de collega's over dit probleem om dit samen op te lossen en op zoek te gaan hoe dit kan gebeuren, het is een tijdje goed gegaan maar nu is dit weer een aandachtspunt voor de volgende vergadering.

Collega 2 en 3
Beide collega's vinden het personeelstekort een groot knelpunt binnen het team.
Door omstandigheden is er een personeelstekort ontstaan en dit is moeilijk op te vangen voor de teamleider en mijn collega's. Het gevolg is dat activiteitenbegeleiders in de zorg komen te werken en dat ze niet meer toe komen aan hun eigen werk en dat de activiteiten niet meer doorgaan omdat er geen uren meer voor zijn.
Een mogelijke tijdelijke oplossing is om invallers te regelen, maar omdat er op dit moment veel ziekte is door hele instelling zijn de invallers vaak al aan het werk. Een andere oplossing is om mijn collega's meer te laten werken, maar het gevolg is dan dat mijn collega's soms zes dagen achter elkaar werken en dit is niet goed.

Knelpunten zijn: - Personeelstekort
                          - Niet goed rapporteren op de doelen in de zorgplannen.

Uitvoering
In overleg hebben we besloten om het personeelstekort als grootste knelpunt te nemen. Deze ga ik behandelen omdat uit gespreken met mijn collega’s dit het grootste knelpunt is in onze team dat alle mede werkers ervaren. Mijn werkbegeleidster heeft een gesprek gepland bij de teamleider om dit punt aan te kaarten omdat zij ook de activiteitenbegeleidster is en ze komt niet meer aan het werk toe.
De teamleider geeft aan dat ze de uren weer gaat berekenen en dat ze daarna terugkomt bij mijn werkbegeleidster om verdere acties te bespreken. De volgende dag kwam de teamleider tot de conclusie dat er inderdaad een uren tekort was en de oplossing was dat er een vacature kwam voor zestien uur in de zorg.
Dit is medegedeeld in het werkoverleg en iedereen was blij dat er een vacature vrij kwam zodat het probleem opgelost kon worden. Tot dat de vacature was opgevuld is er gebruik gemaakt van invallers en zijn er collega's geweest die de open uren hebben opgevuld.

Oplossing
De vacature was binnen enkele weken opgevuld waardoor er geen uren tekort meer waren in de zorg en dat zorgt er ook voor dat iedereen toekomt aan zijn eigen activiteiten. Iedereen is uiteindelijk tevreden met het resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten