Een protocol is een document dat tot doel heeft zorgverleners te ondersteunen bij het uitvoeren van zorginhoudelijke handelingen, met andere woorden het geeft aan hoe een handeling uitgevoerd kan worden.
Waarom een protocol?
Protocollen kunnen helpen bij het bepalen van de juiste stappen om te komen tot oplossingen en ook kunnen protocollen helpen bij het evalueren van de zorgprocessen.
Op mijn BPV adres zijn de volgende protocollen:
Medisch protocol
Pijn protocol
Protocol foto of filmbeelden
Verpleegkundig protocol
Verzuimprotocol
Protocol 1 :Bel voor hulp
Veel ouderen willen graag het gevoel van veiligheid en privacy verkrijgen en/ of behouden.
Voor deze groep heeft Ascom TeleCare TX ontwikkeld. Dit bestaat uit een combinatie van een zender (de persoon die op de bel drukt) en een ontvanger( de telefoon).
Het is mogelijk om in een ruimte maximaal vijf zenders op dezelfde ontvanger aan te sluiten.
Dit is ideaal voor een echtpaar, waarbij de man en vrouw beide een polszender willen dragen.
De kleine draadloze en waterdichte alarmzender kan met een verstelbare band om de pols gedragen worden. De zender heeft slechts een knop, waardoor de gebruiker zich in geval van nood niet kan vergissen.
De ontvanger is / wordt door de technische dienst geplaatst, bijvoorbeeld in de slaapkamer of in een woonkamer van de gebruiker.
Actie
Wanneer de gebruiker op de rode knop van de zender drukt, wordt een melding naar de ontvanger gestuurd. Als het kleine indicatielampje op de zender lang en duidelijk oplicht betekent dit dat de alarmmelding goed is ontvangen en dat hulp onderweg is.
Zolang de oproep van de zender niet door de telefoon is ontvangen, zal het indicatielampje van de zender kort oplichten.
Soms zijn ouderen geneigd om bij een noodsituatie continu op de rode knop te drukken, tot er hulp is.
Om te voorkomen dat het systeem onnodig wordt belast met dezelfde alarmmeldingen, is een beveiliging ingebouwd. Zodra de ontvanger een eerste melding ontvangt, wordt dit doorgegeven aan de zender.
Vervolgalarmen worden door de zender niet meer doorgegeven, totdat de oproep door de hulp is afgesteld.
- Er is eenvoudig veel vraag naar protocollen uit alle velden van de zorg. Protocollen zijn dan ook, mits met beleid en verstand gehanteerd, een handig hulpmiddel.
- Als management instrument reguleren de protocollen de functionele verantwoordelijkheden van de verschillende betrokken medewerkers
- Protocollen bevorderen de efficiëntie van het handelen door voor complexe handelingssituaties routines vast te stellen.
- Protocollen bepalen de handelingsruimte van de hulpverlener ten opzichte van de cliënt op individueel niveau.
- Protocollen bevatten institutionele, professionele en maatschappelijke normen die voor het handelen gelden.
- Protocollen helpen de individuele hulpverlener om diens inspanningsverplichting in de zorg voor individuele cliënten te expliciteren.
- Het werken met en aan protocollen kan het vertrouwen in de hulpverlening versterken.
- Protocollen helpen bij het evalueren van zorgprocessen.
Overdag (van 8.30-23.00 uur) moet de verpleeghuisarts gebeld worden om te schouwen.
's Nachts (van 23.00-8.30 uur) moet het volgende schema worden gevolgd.
Vraag 1
Is het overlijden van de client onverwacht?
Bij onverwacht overlijden de verpleeghuisarts bellen om te komen schouwen.
Als er verdenking bestaat dat de client op een niet- natuurlijke dood is gestorven mag het lichaam niet aangeraakt of verplaatst te worden door de verzorging.
Bij verwacht overlijden gelden de volgende vragen:
Vraag 2
Wil de familie een gesprek met de arts?
Als de familie een gesprek wil dan de arts bellen om te komen schouwen en om de familie te woord te staan.
Als de familie geen behoefte heeft aan een gesprek dan kan de begrafenisondernemer door de familie gebeld worden om afspraken te maken.
Vraag 3
Wil de begrafenisondernemer/familie de client naar een ander adres vervoeren?
Als de begrafenisondernemer de client niet wil vervoeren dan moet de arts om 7.30 uur bellen, zodat de arts in de ochtend kan komen schouwen.
De client kan afgelegd en/of gekoeld worden.
Als de begrafenisondernemer/familie de client wel wil vervoeren dan de volgende vraag:
Vraag 4
Hoe laat de begrafenisondernemer/familie de client vervoeren?
Als de begrafenisondernemer/ familie de client zo spoedig mogelijk wil vervoeren dan de dienstdoende specialist ouderengeneeskunde direct bellen om te komen schouwen.
Als de begrafenisondernemer/ familie de client in de loop van de volgende ochtend pas wil vervoeren dan de begrafenisondernemer vragen hoe laat hij dit wil doen en dit om 7.30 uur doorgeven aan de dienstdoende specialist ouderengeneeskunde. De overleden client wordt (indien mogelijk) pas naar het mortuarium gebracht na het schouwen.
Protocollen kunnen helpen bij het bepalen van de juiste stappen om te komen tot oplossingen en ook kunnen protocollen helpen bij het evalueren van de zorgprocessen.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen